Egypten, del 12

I Egypten firar man inte midsommar, det är väl bara i Sverige och Finland som det firas så stort som vi gör. Vi alla här var ändå väldigt sugna på att fira lite midsommar. I barnklubben ordnade vi midsommarfest för barnen med familjer. Vi hade musik, vi hade planerat lekar och så hade vi kaka, kex och dricka förstås. Vi hade ingen aning om det skulle komma 2 eller 20 människor, så vi försökte vara beredda på allt. 5 familjer kom det allt som allt, och det var en riktigt passlig mängd. Dessutom kom några av våra guidekolleger och kika på vår fest. Jag hoppas gästerna hade lika roligt som jag och E. Jag hade i alla fall jätte roligt, speciellt när vi hade aktiviteter som bl.a. dragkamp och hela havet stormar.

På kvällen ordnade några guider en liten midsommarfest på takterassen där de bor. Jag skulle till Luxor nästa dag och väckning 03.40 men jag hängde med en liten stund i alla fall, och det var tur för det var jätte roligt. Vi hade alla namnskyltar, och så hade de förberett lite grillmat, sallad och batong – supergott var det. Så satt vi alla och åt på några filtar på golvet av takterassen medan fullmånen såg på. Härligt, och framför allt somrigt. Fick en riktig sommarkänsla. Skulle ändå ha hellre firat midsommar hemma. Hela familjen plus mannen hade samlats på sommarstugan och hade grillat och ätit gott, trots lite regn, synd att jag inte kunde vara med.

Var ute till kanske kl.23, gick sedan hem och packade och somnade in vid midnatt. 03.40 ringde väckarklockan och jag var helt borta. Packade ihop min frukost och gick för att möta den finska guiden. Sedan plockade bussen upp oss vid vägen och så körde vi till hotellen för att hämta de turister som skulle med. Jag var kanske lite nervös och kunde inte somna på bussen fast jag försökte. Några timmar senare var det frukostpaus, vi stannade vid ett rastställe där det fanns ett café. Frukosten gjorde gott, och väl tillbaka på vägen somnade jag äntligen. Sov kanske 45 minuter, tills jag vaknade av att en pojke på bänken brevid min spydde… stackarn. Vet själv hur det känns, inte trevligt. Men han började må lite bättre sen. Väl framme i Luxor var vår första stop i Karnak tempelområde. Vissa pratar om Karnak templet, men området innehåller 23 tempel, så tempelområde kanske är bättre. Det var otroligt fint, väggarna var fulla av inristningar. Visserligen hade färgerna nästan helt försvunnit, men otroligt väl hade de förvarats till denna dag.

Efter Karnak, var det dags för lunch, och vi åt på ett ganska nytt ställe brevid tempelområdet. Det var buffet och det var jätte fint och gott med förrätts-, huvudrätts- och efterrättsbuffet. När vi hade lunchat klart gick vi ner till Nilens strand, och tog en taxibåt över floden. På andra sidan väntade vår buss igen och så körde vi till ett ställe där de sålde Alabasterföremål, så fick turisterna göra lite souvenirshopping.

Från alabasterbutiken körde vi till Hatsheptsuts tempel, en kvinnlig farao som regerade c.1490 f.Kr. Templet var mäktigt där de låg vid foten av ett berg, men tyvärr hade vi inte tid att besöka templet närmare, eftersom vi nu skulle åka till Konungarnas dal. I Konungarnas dal ligger c. 60 gravar för forna Faraon, här finns även den kända Tutankhamos grav. I inträdesbiljetten är det inkluderat besök till 3 olika gravar, och jag besökte gravarna av Ramses IX, Ramses III och Ramses I. De var alla olika, och vackra på olika sätt. Tutankhamos grav kunde man besöka för en extra avgift. Konungarnas dal var också jätte vacker i sig själv. Man kunde inte se mycket utifrån, annat än sand och berg, men om man för en stund funderade hur det har sett ut i sina dagar kändes det ganska mäktigt och rörande.

Efter att vi hade svettats i Konungarnas dal, åkte vi vidare ti Memnons stoder (kolosser). Där hade vi bara en kort fotograferingspaus, innan vi startade tillbaka mot Hurghada. Efter en tid stannade bussen plötsligt vid sidan av gatan och några män kom springande med papperskassar emot bussen. Vad nu, tänkte jag, men då hade guiden ringt och beställt en varsin McCheese osthamburgare till oss alla! Vad överraskade vi blev, och vad otroligt gott det var efter en lång dag! Tog ännu för säkerhets skull en åksjuketablett (vad heter det på riktigt månne?) för att inte gå samma öde till mötes som pojken brevid på vägen till Luxor. Tabletten och hamburgaren gjorde sitt och jag somnade gott. Vaknade imellan, men sov nästan hela vägen tillbaka till samma café som vi stannade på vid frukost. Nu hade vi bara en kort paus där, och så fortsatte vi mot Hurghada. Kl.21.45 steg vi av bussen där de hade  hämtat oss på morgonen. Jag kom hem, packade upp, åt lite och somnade innan huvudet hann röra dynan.

Vilken upplevelse det var att besöka Luxor och alla dessa sevärdheter. Luxor är helt annorlunda än Hurghada. Luxor är grönt, tack vare Nilen, och där finns mycket jordbruk och vi såg cirka tusen åsnor på vägen, som används mycket till arbete. Luxor var en skön omväxling till Hurghada, som efter resan känns mera som en storstad. Här finns det sand och hav, inget annat. Vill definitvt besöka Luxor igen, frågan är bara om det är värt bussresan.

I Konungarnas dal fick man tyvärr inte fotografera, men här är några andra bilder från resan.

Soluppgång i öknen

Beduiner på raststället där vi åt frukost.

Några av de tusen åsnor vi såg under resan.

Sfinxstatyer i Karnak tempelområdet.

Inne i tempelområdet.

Hatshepsuts tempel.

En av Memnons stoder.

Nilen.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )