Egypten, del 19

Blev lite skrämd imorse då internet plötsligt inte fungerade igen, men när jag kom hem ikväll fungerade det åter någolunda bra, wierd. Åkte in till kontoret 8.00 imorse, och hade välkomstmöte för Finländarna som anlände igår. Sedan jobbade jag ända till kl.17, hade möte till kl.18.45, o sen jobbade jag till kl.20.30. Jag kom hem, hoppade i dushcen och stack iväg till Sekalla. I Sekalla hittade jag nästan genast vad jag sökte efter; en väska i passlig storlek för 1 och 2 dagars resor/turer. Hittade en relativt snygg Chanel-kopia för ett relativt bra pris. Men priset kvittar eftersom den är precis passlig storlek. Ska lägga in bilder senare. Som bonus hittade jag även en söt liten axelväska i svart läder, simpel och söt. Har länge sökt efter både en sån stor väska och en liten axelväska, så det var en ganska bra shoppingtur.

Vad jag egentligen behövde den större väskan till var min resa till Cairo. Ni kanske minns att jag länge sen berättade att vi (jag & E) skulle få åka med på varsin resa till Luxor och Cairo genom företaget för att lära känna Egypten bättre? Till Luxor var jag ju nästan en månad sen, och nu är det min tur att åka till Cairo. Hade tur att få åka med på 2-dagars resan istället för 1-dags resan. Man hinner mycket mera på 2-dagars resan (overnight) än på 1-dags resan (overday) och så är det mindre stressigt och hektiskt. Ska alltså vara borta torsdag och fredag, och vi ska övernatta på ett hotell i Cairo. Starten är om c.1½ timme, alltså kl.01.30. Har packat allt färdigt och sitter här på golvet i mitt rum och skriver ett litet inlägg eftersom jag inte kommer att kunna göra det på några dagar. Tänker inte ens försöka gå och sova innan jag ska åka. Tänker istället sitta vaken, hoppas att jag blir jätte jätte trött och försöka somna på bussen. Har en 6 timmars bussresa framför mig, ja precis, 6 timmar. Oh dear god. Hoppas resan går lite smidigare än Luxor-resan, då började jag må lite illa. Hoppas också jag ska få sömn på bussen, men jag är alltid så excited när man åker nånstans så kommer knappast att få sömn genast.

I Cairo är vi alltså imorgon på morgonen och där börjar vår resa på riktigt. Har tur i att Cairo overnight denna vecka dras av min favoritguide. Hon är väldigt duktig, och får allting att låta så intressant, man vill faktist höra på henne när hon guidar, så hoppas vi ska få en riktigt riktigt bra resa. Det tror jag nog.

Vad man behöver med (eller vad jag packat) då man åker på Cairo overnight;

• Egen dyna (bussfärden är lång, och en egen dyna gör det lite mer bekvämt)
  • Pass (för att vi ska bo på hotell)
  • Pengar (kreditkort accepteras inte på många ställen, speciellt inte på basarer)
  • Byteskläder (de har lovat +36 och luftfuktighet på 49%, kommer att bli svettigt)
  • Frukost (som man kan äta på bussen när man blir hungrig)
  • Extra par skor (ett lätt par för att gå i stan och att ha på bussen, och ett par stadiga skor för tyngre besöksmål; som pyramiderna)
  • Tom plastpåse (ja det kan behövas för vad som helst, t.ex. spypåse ifall det går riktigt illa)
  • Kamera (och gärna en färdigladdad sådan)
  • Mp3 spelare (som sagt – 6 timmars bussresa)
  • Vatten (viktigt att dricka mycket)
  • Anteckningsmaterial (eftersom jag förhoppningsvis kommer att guida denna tur/utfärd nångång i framtiden)

Väntar så på att få besöka Cairo, Afrikas största stad. Det kommer att bli härligt. Och så kommer jag att få se pyramiderna. Unreal. Lovar ett långt inlägg när jag kommer tillbaka.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )