Alexandria – Day II

Day 2

Hade väckning kl.10, när man har semester måste man också vila ut sig. Vaknade redan 9, drog mig en stund och gick sedan ner för att äta frukost. Buffetfrukosten ingick i priset, men tyvärr var frukosten den enda besvikelsen med hotellet. Utbudet var inte så stort, det som fanns smakade inte något, och dryckerna smakade bara fel. Det var första och sista gången jag åt där.

Gick tillbaka till rummet, fixade till mig, och gick ut på upptäcktsfärd. Kom ner till Medelhavsstranden, 50 meter från hotellet. Medelhavet har jag aldrig sett förut (kan ni tänka er?), och det var ju ganska roligt redan i sig. Den här delen av Alexandria låg i en enda stor havsvik (fan, engelskans ”bay” är mycket bättre ord, mera beskrivande) och befann mig ungefär i mitten. Längst ut, stod ett gammalt fort som såg ut att vara värt ett besök. Tänkte först ta taxi men beslöt mig sedan att gå. Det var värt det, det tog inte länge fastän jag stannade för många fotostopp på vägen. Väl framme köpte jag inträdesbiljett, gick omkring i Fortress of Qaitbey ganska länge, beundrade byggnaden, historian, Medelhavet och vyn över Alexandria. När jag gick ut stötte jag på en man, Ibrahim 60 år som erbjöd sin taxitjänst. Hans taxi var dock lite annorlunda, den hade fyra ben och en kärra efter. Dessa hästdragna vagnarna är en typiskt del av stadsbilden i bl.a. Luxor, men tydligen också här. Jag pratade en stund med honom, berättade att jag tillnäst skulle besöka biblioteket som ligger i andra ändan av havsviken Han sa att han kunde köra dit mig för 20 EGP, men jag var lite tveksam. Men hästen var i toppenskick, jämfört med de andra, kärran var fin så jag tänkte varför inte. Ibrahim berättade även att han äger 2 hästar, och att de jobbar turvist; 1 dag arbete, 1 dag vila och att hästen nog orkar eftersom den får gott om mat och vila. Ja som jag sa, hästen var faktist i bra skick, och Ibrahim verkade bry sig om sina hästar så jag steg ”ombord” och så åkte vi iväg.

20 minuter senare kom vi fram till Bibliotecha Alexandria, Alexandrias nya bibliotek som hyllar det forna, förstörda, världskända biblioteket i Alexandria. Att åka häst och vagn istället för taxi var det bästa beslutet någonsin, vi åkte sakta, jag hann ta bilder och jag såg allting väldigt bra till skillnad från vad man skulle ha sett från taxin. Så betalade 20 pund till Ibrahim och gick till ingången till biblioteket. 10 EGP kostade det (har aldrig betalat inträde till ett bibliotek innan), och väskan var man tvungen att lämna utanför. Väl inne beundrade jag byggnaden och de tusentals böcker som där fanns. Bilder kommer senare.

Rätt som det var, hade klockan blivit 14 och jag blev hungrig. Efter lunchen blev jag dödstrött och bestämde mig för att gå tillbaka till hotellet och vila. Hade stämt ”träff” med Ibrahim till följande dag. Vi skulle träffas utanför hotellet kl.10 och så skulle han ta mig till 3 kända sevärdheter; Kom al-Dikkas AmfiteaterPompejus kolonnen och Kom ash-Shuqqafas katakomber (gravar) för 50 EGP i timmen.

Min vila på hotellet avbröts av att jag hörde ljud från gatan. Ljuden bara ökade och till slut tog min nyfikenhet över och jag gick ut på balkongen för att ta en titt. Där, på gatan utanför hotellet är gatan full av människor som alla går och sjunger något. En demonstration tänker jag, inget ovanligt i Egypten, och det var ju National Police Day. Men gruppen bara tätnar, och så kommer en minst lika tät grupp med poliser, pansarbilar (inte pansarvagnar) och det börjar höras högljudda rop från torget bakom hotellet. Tydligen hade demonstranterna valt just det torget som samlingspunkt. Folk samlades, polisen övervakade situationen och vid några tillfällen var jag säker på att polisen skulle svepa in och sparka skiten ur hela gänget. Men nej, de stod tålmodit brevid medan demonstranterna skrek, förstörde reklamaffisher och klättrade upp i lampstolpar för att ta ner bilder på någon politiker. Stundvis gick det ganska hett till, stenar kastades, några knytnävar viftade, men allt som allt gick det lugnt till. Hörde senare att det inte hade gått lika lugnt till i demonstrationerna i Cairo, där det hade dött 3 personer. Det var demonstrationer över nästan hela Egypten den dagen. Efter en timme, en och en halv timme kanske lugnade det ner sig, gruppen löstes upp och alla gick tillbaka till vardagen.

Kvällen spenderade jag i de närliggande kvarteren, utforskade lite, och vilade upp mig på hotellet inför nästa dag.

Andra dagen; upptäkter, promenader (+ skavsår), häst & vagn.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )