Gambia i bilder, del 9

Min första lediga dag i Gambia.

Under min andra vecka i Gambia, min första riktiga arbetsvecka hade jag även min första lediga dag. Vid det här skedet hade mina kompisar Linda och Sanni redan hunnit flyga ner till Gambia för att hälsa på mig, och vi hade planerat in program för hela dagen. Karamo kom med och fick agera lokalguide till oss ”turister”. Först åkte vi lokaltransport (alltså tanka-tanka paketbilar fullproppade med människor) in till Serrekunda, Gambias största stad. Där besökte vi en marknad, glömde ta bilder, och fick en mindre kulturshock där vi gick i trängseln. Efter marknaden tog vi en tuk-tuk till Bakau, på vägen gick ju vårt färdmedel naturligtvis sönder, men det är en annan historia. Väl i Bakau gick vi först till fiskebryggan som jag gnällt till Karamo att jag vill besöka. Efter det åkte vi tuk-tuk till Katchically Crocodile Pool, där vi skulle få se krokodiler. Den mest kända krokodilen i parken heter Charlie och år 30 år gammal.

Parken var liten men ganska häftig och vi fick även klappa några krokodiler. Klockan hade redan hunnit bli närmare kl.16 och det blev dags för en sen lunch, så vi åkte tuk-tuk en bit av vägen, sedan fick vi gå och Karamo tog oss till världens finaste och mysigaste lunchrestaurang. Den ligger rätt avsides så vi var nästan de enda människorna där, och vi fick i lugn och ro njuta av stranden och utsikterna över Atlanten. Efter lunchen gick vi längs stranden tillbaka till Lindas & Sannis hotell, stannade vid en crafts market på vägen. Väl tillbaka i hotellet hade vi ännu tid för efterrät innan det blev såpass sent att det var dags för mig och Karamo att åka hem.

Dagen i bilder;

Fiskebryggan i Bakau.

Vi hittade även en kompis på stranden.

Pirokki-vene på finska, och Pirogue boat på engelska, men ingen aning om vad det heter på svenska tyvärr.

På vägen till krokodilpoolen såg vi ett jätteträd.

Karamo och jag klappar krokodilen.

Ungefär 100 krokodiler bor i parken, men där finns även andra djur bl.a. fåglar.

Ljuuuvliga stranden där vi åt lunch, skulle bra ha kunnat ta en dagssömn i en av dessa hängmattor.

Sanni & Linda.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )