Cypern, del 2

Ja, Cypern alltså. Har nu genomfört dag 3/7 av min intro här.

Måndagen; Vi anlände i förtid, vi hade bra medvind från Finland och flög på 3h 30 min istället för 4h. Vår nya chef mötte oss på flygplatsen och vi fick träffa två finska flickor Sini och Annika. Sini är en av guiderna här och Annika jobbar i SunGarden och hjälper till på flygplatsen. Vi blev körda till våra lägenheter på Femia Court, så vi fick lämna kappsäckarna där. Ansku bor tillsammans med Annika, och jag bor ensam. Men både Sini och Annika flyger hem nästa måndag, så sen bor vi båda ensamma. Fast våra lägenheter är i skilda trappuppgångar så har vi balkongerna brevid varandra, så vi är nära ändå. Efter det körde vi till kontoret för att hälsa på alla där och sedan följde vi med Sini när hon hade två välkomstmöten och så körde vi omkring lite så vi fick se Agia Napa.

Tisdagen; Vi hade hotellvisning, dvs. vi körde till alla våra hotell för att se hur de ser ut och för att veta var de ligger. På dagen satt vi med på teamets veckomöte. Sedan var det dags för ”skattejakt”. I  början av varje säsong ordnas det för alla guider en skattejakt i respektive stad/destination som går ut på att hitta olika checkpoints i staden och på så vis lära sig känna området och alla platser. Vanliga checkpoints i skattjakten är att man ska hitta polisstationen, ett jourhavande apotek, hitta posten och fråga vad det kostar att skicka ett postkort etc. etc. Så jag och Ansku cyklade iväg för att utforska Agia Napa. Det gick bra, vi var fort färdiga och tog ett stop på McDonalds innan vi cyklade hem. Då hade vi äntligen tid att göra oss hemma så att säga, jag städade lite i lägenheten, och packade upp kappsäcken. På kvällen var det dags för välkomstmiddag på Quadro för mig och Ansku. Det var en bra restaurang och vår chef beställde in typ alla förrätter och alla huvudrätter och så delade vi på dem på 13 personer, gott! Efter middagen var de andra så trötta så de gick hem, men jag och Ansku ville ännu ha en drink eller två så vi fortsatte in på bargatan. Det slutade ändå med att vi gick förbi bargatan som var full av diskotek och nattklubbar med musiken på högsta volym, eftersom det inte var exakt det vi var ute efter. Så vi hittade slutligen en härlig liten loungebar i samband med ett hotell alldeles brevid våra lägenheter så vi satt oss ner där, beställde en drink och pratade om de senaste två dagarna och allt vi upplevt. Jag säger då bara; Tack gode gud att jag har Ansku med mig! Det är lättare, roligare och tryggare att vara med någon man känner från förut!

Idag, Onsdagen; vi fick följa med på skandinavernas utflykt ”Cyperns pärlor” där vi besökte en bondgård, Famagustas spökstad, staden Paralimni, och natursköna Cape Greco. Det var en halvdagsutflykt och efteråt åt jag och Ansku lunch på kina-restaurangen Ji Li och så kom vi till kontoret och hade uppstartssamtal med vår chef för att se hur det går och så gick vi igenom alltmöjligt praktiskt. Nu sitter vi fortfarande på kontoret och bara tar det lugnt, utnyttjar gratis WiFi. Ikväll ordnas det frivillig fotboll för vårt team, men jag tror att jag ärligt inte orkar gå. Behöver en lugn kväll nu.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )