Grekland, del 13

Så mycket har hänt igen sen senast. Vi har haft riktig otur med vädret denna vecka. På måndag tog vi emot våra första svenska gäster, och allting gick fint. Men när vi var på väg till flygplatsen med våra finska gäster som skulle hem, så såg vi mörka moln. Vi var inte oroliga, mörka moln betyder inte alltid regn. Men när vi kom fram och hade fått alla gäster in så började det regna. Och det blev bara värre för varje sekund. Det störtregnade, de svarta molnen kom in över oss, det åskade och blixtrade som i en scen av världens slut. Det var lite skrämmande faktist. Och så får vi beskedet – flyget kan inte landa i detta oväder. Det kommer att flyga till Athen. Jag visste inte hur jag skulle reagera. Linda och Minna satt i det flyget. Det var bara att gå över till lugnt humör, vänta in mera information och sedan börja göra alla förberedelser. Vi skulle fixa hotellrum till alla våra 200 gäster. Lättare sagt än gjort en måndagkväll kl.23. Men vår fantastiska agent fixade inte bara hotell utan även bussar, och så började vi ta ut våra gäster från flygplatsen, in i bussarna och iväg till hotellen. Gästerna var ju inte glada precis, och fastän det här låter lätt så hade vi otaliga stress- och panikmoment på vägen.

Slutade med att Linda ringde mig från Athen och sa att de tagit in på hotell, vi alla guider åkte med varsin buss til varsitt hotell med våra gäster. Alla andra tog bussar till Lefkas som tar 30-45 minuter, men jag hade lite tur i oturen och fick ta de sista gästerna som skulle till Preveza, alltså själva staden flygplatsen ligger i. Så busstransporten tog bara 10 minuter, och väl framme väntade ett fyrastjärnors hotell. Tur så hade de även ett rum för mig, så jag fick övernatta där. Gick och sova kl.02 och var tvungen att ha väckning tidigt följande morgon, vilken dag.

Nästa morgon packade vi ihop gästerna igen, åkte till flygplatsen och satt och hoppades att flyget skulle komma från Athen i tid med våra nya gäster som hade övernattat där, och ta hem våra ”gamla” gäster. Vi stod och väntade med de arga gästerna när vi plötsligt hörde ett flygplan, och jag blev så glad att jag bokstavligen hoppade upp och ner. Äntligen skulle jag få se Linda, äntligen skulle våra gäster få åka hem.

Vilket oväder det var! Det påverkade även andra flyg, och vårt flyg från Köpenhamn samma kväll var tvungen att landa i Italien och övernatta där. Drama. Herregud så skönt att ha det över. Tyvärr fortsatte regnet, och vi har inte haft många soliga stunder. Igår var jag ut på båttur med gästerna, och det spöregnade även då. Konstigt nog var det en av de bästa båtturerna. Kanske för att kaptenen och besättningen faktist gjorde allt för att gästerna skulle trivas.  Med mig hade jag förutom gästerna även Frida från Apollo och så Linda och Minna förstås.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )