Grekland, del 14

Har haft massa ledigt nu när Linda har varit här på besök. Fredag hade jag halvledigt, så fick gå redan kl.13. Då hämtade jag vår hyrbil från Avis, och sedan Linda och Minna från deras hotell och så stack vi iväg på roadtrip runt ön. Det positiva med att bo på en liten ö är att man lätt kan se hela ön på bara en halv dag eller mindre. Vi körde söderut från Nidri och kom fram till Vassiliki, där vi stannade för lunch. Det var väldigt tyst i hela staden, men vi satt oss ner på en restaurang och njöt av solen och värmen. Från Vasiliki körde vi till Porto Katsiki – det vackraste stället på hela ön enligt mig, och mitt absoluta favoritställe. Det blåste jättemycket den dagen, så vågorna var enorma! Så enorma att vi inte vågade simma, men vi beundrade vågorna på håll. Vi fortsatte längs västkusten och hade satt kurs till Kathisma, en annan fin strand. Även här blåste det så mycket att vi inte vågade simma, men vi satte oss på en strandbar/restaurang istället.

När vi fortsatte körde vi norrut, till Lefkada, där vi gjorde ett snabbt stop för att handla i matbutiken eftersom det finns så dåligt av dem i Nidri. När jag kom hem hade jag tid att vila lite och duscha och senare var det dags för utgång. Första ordentliga partykvällen sen jag kom. Vi hade kommit överens med Apostolis att han skulle ta oss på en barrunda här i Nidri. Vi började på Café di Paris – vårt favoritställe. Vi bara satt och pratade, och drack några drinkar där. Men tiden gick så snabbt så det var dags att ta oss till nästa ställe, Saloon, där vi fortsatte i samma spår från tidigare. Här satt vi också en god stund, tills Linda och Minna blev trötta och gick hem, medan jag och Apostolis blev kvar. Tim kom snabbt förbi och sa att det var full fest i Centro, så jag och Apostolis följde honom dit. Där var festen verkligen igång, med musik och massor av folk. Kul hade vi, och har faktist inte tittat på klockan när jag kommit hem, men troligtvis runt kl.04.

Så det blev en mega lång dag, med jobb på förmiddagen, roadtrip på eftermiddagen och utgång på kvällen. Men hade jätte roligt. Lite för roligt.

På lördag hade jag tidig väckning igen, vi skulle ta vår roadtrip till nästa nivå och köra till Parga. Vi ville göra något annorlunda, och Parga är så vackert så ville visa det till Linda och Minna. Det tog ungefär 2 timmar att köra, men det gick fort i gott sällskap. I Parga åt vi lunch, gick omkring i staden och shoppade. Eftersom vi hade startat tidigt, var vi även tidigt klara från Parga, och jag frågade Linda och Minna om det var något speciellt de ännu ville se. Och de var eniga – de ville till Ikea. Så vi styrde ännu mer norrut, mot Ioannina och besökte det ”exotiska” Ikea där. Det var ganska praktiskt eftersom jag behövde lite saker till min lägenhet. Brevid Ikea finns ett jätte stort supermarket som heter Jumbo och vi var där i säkert 2 timmar. Det var stort och där fanns massor av saker. Efter det besöket var vi trötta och beslöt oss för att ta oss hem till Lefkas. 2 och en halv timme tog det ungefär att komma hem. Det blev en till lång dag, och när jag hade packat upp mina köp var det bara att hoppa i duschen igen och laga sig färdig för utgång nr 2. Vi (Linda, Minna och jag) hade kommit överens med Apostolis att ha en ”grekisk kväll”, och vi gick till hans kusins taverna. Där spelade de högljutt live musik och maten var ju traditionellt grekisk med grekisk sallad, tsatsiki och grillade souvlaki spett. Jättegott, och restaurangen var riktigt mysig. Det var bara så fullpackat med greker (ett tecken på att det är en äkta grekisk taverna) att det tog lång tid att få mat.

När vi hade ätit gick vi till Cafe di Paris för att ta en drink, men hela stället var fyllt med fotbollsfantaster så vi tog oss till caféet brevid, där vi var nästan ensamma. Men så fort fotbollen tagit slut och fantasterna gråtande tagit sig hem, satte vi oss på Cafe di Paris för varsin drink. Där hade vi kul, ägaren är helt fantastisk! Skämtar och pratar med alla. Klockan blev sent igen och Linda & Minna ville hem så vi gick, de gick hem och jag försökte övertala Apostolis att gå till Saloon för att kolla läget där, men han var också trött så vi bara pratade en stund och så gick jag också hem.

Så idag, efter 2 långa dagar är jag milt sagt trött. Men har bara jobbat på kontoret nu på förmiddagen, och ska hem på siesta i några timmar för att vila innan jag ikväll ska runt till hotellen.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )