Sommar – Båttur, födelsedag, och motorcyklar

Igår var det Tims födelsedag (6.7) och min ”lediga dag”. Hade ledigt från jobb i och för sig, men skulle åka ombord M/S Christina för en tur till ”De glömda öarna”. Vi ska ta in denna tur i vårt utflyktsprogram, så det är viktigt att vi guider ser dem först så vi vet vad vi ska sälja. M/S Christina måste vara en av de finaste båtarna jag sett, den är så härlig. En fin stor seglingsbåt, med solmadrasser som man får ligga på hela dagen, bara njuta av havet och solen. Ska lägga in lite bilder senare, men besökte alltså öarna Kastos och Kalamos – de två glömda öarna. En härlig tur! Ganska lång utflykt, man åker kl.9 och är tillbaka kl.18, men när man under de flesta turerna blir glad över att komma hem efter en lång dag på havet, skulle jag inte haft några problem att fortsätta ombord på Christina några timmar till.

Efter utflykten gick jag till kontoret och blev glatt överraskad! Tim och jag har en gemensam dröm – att backpacka. Att resa runt med bara en backpack i något nytt och exotistk land. Det är det enda vi pratar om nuförtiden. Så hade beställt en bok till hans födelsedag från Lonely Planet som ger tips på hur man kan resa i sydost Asien på en lite budget. Tyvärr hittade jag den här gåva rätt så sent, och leveranstiden skulle vara upp till 15 dagar, så trodde inte den skulle komma fram i tid. Så när jag såg att det låg ett paket på mitt bord när jag kom till kontoret blev jag väldigt glad! Det var boken! Försökte sedan hitta något vettigt omslagspapper men det fanns inte i hela Nidri. Gick till Lefko för att gratulera Tim, men sa till honom att han skulle få sin present dagen efter, ville ju paketera in den fint. Det var okej sa han, och han bjöd mig på en blandad juice, min favorit. Satt där med honom en stund, men jag luktade fortfarande saltvatten, svett och solkräm så jag skyndade hem för att duscha innan jag skulle träffa Simon, Eric och Jessica för middag på Mamma Mia.

Efter Mamma Mia gick vi till Cafe di Paris för efterrätt och mötte upp med Alex och Frida. Vi skulle alla ut, men visste inte riktigt var det fanns folk. Det var Tequila party på Sol y Mar, det var Beach party på Sail Inn och det var Tims födelsedagsfest på Centro. Vi kunde inte bestämma oss, så jag och Jessica tog varsin take-away drink och gick för att spana in alla ställen. På Sol y Mar var det helt okej med folk, Centro var tomt ännu, Saloon likaså och på Sail Inn var det bara konstiga typer. Så vi bestämde oss för att åka in till staden Lefkada för att testa en bar där som Jessicas kompis jobbar på. Tyvärr var vi tvungna att vänta rätt så länge på skjuts, så vi gick till Centro under tiden för att gratulera Tim igen. Till slut hittade vi vår skjuts in till Lefkada och kom iväg. Baren var okej, men det var så sent och vi skulle fortfarande ta oss tillbaka till Nidri så vi stannade bara för en drink. Men då plötsligt fanns det inga taxin kvar mer. Inga. Nada. Vi försökte ringa runt till folk, men det var ingen som kunde hämta oss. Great tänkte vi, men gjorde ett sista försök att ringa till Telis för att se om han kunde hämta oss. Vi visste att han rörde sig med sin motorcykel, så när han sa ”ja okej jag är där om 10 minuter” blev vi lite oroliga. Hur hade han tänkt sig att vi alla skulle åka på samma motorcykel från Lefkada till Nidri? Tre personer på en motorcykel, nej tack. Men han sa bara till oss att vänta, och snart kom han, men inte ensam. Vi hade hoppats att han fixat bil och skulle hämta oss med den, men nej. Istället kommer det två stycken motorcyklar, Telis och hans kompis Yiannis. En för båda lät deras förklaring när vi stop knäpptysta med Jessica och gav dem en arg blick och undrade om det skämtade eller om de verkligen hade tänkt att vi skulle åka motorcykel tillbaka i våra klänningar? Men vad annat kunder vi göra, fanns inte många val, så vi hoppade på varsin motorcykel, Jessica med Telis och jag med Yiannis och så började vi köra mot Nidri. Var lite ovant i början, och jag höll fast allt jag orkade, men slappnade fort av och bara njöt av åkturen. Det var rätt så kul ändå, och igen gjorde vi ett sommarminne som jag kommer att minnas. När vi körde längs kustvägen ner, havet och natten omkring oss, bara ljudet av Yiannis fina motorcykel och den lätt svala vinden emot min hud – ja, sommar.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )