Årets Roadtrip 2012

Jag har säkert skrivit det redan tre gånger bara det här året, men nu säger jag det igen och nu menar jag det – Jag har varit på årets roadtrip! Många roadtrips har tagit plats detta år, men denna slår dem alla.

Jag blev kvar här i Grekland efter säsongen för att uppleva Grekland och vi hade tidigare talat med Lorenzo om att hans chef bett honom åka med till Kroatien för några dagar på en liten businessresa. Han tackade nej då, eftersom jag var här, men hans chef sa att jag gott kunde följa med. Så vi funderade på saken av och an, men det såg inte ut att bli någonting av hela idén.

Men så på onsdagskvällen ville Lorenzos chef prata med honom igen, så Lorenzo åkte för att möta upp honom. När han kom tillbaka frågade han ”vill du åka till Kroatien imorgon?”. Jag funderade snabbt på det, men sa fort ja, det är ju inte alla dagar man blir erbjuden en resa till Kroatien. Då var klockan tolv på natten, och starten skedde kl.04, för att få en tidig start. Vi tog oss alltså till Kroatien med bil, inte flyg. Jag vet, det låter vansinnigt, men det var otroligt smärtfritt. Och roligt. En riktig upplevelse.

Dag 1. Kl.04 på torsdagmorgon packade sig Lorenzo, hans chef Gerasimos, jag och alla våra grejjer i Gerasimos fina Ford Ranger och så åkte vi iväg. Vår färd tog oss först från Grekland till Albanien. Genom hela Albanien till Montenegro. Från Montenegro till Kroatien, och eftersom vi körde kustvägen, var vi även tvungna att köra in via Bosnia Hercegovina tillbaka till andra sidan av Kroatien. Konstigt hur Bosnia skiljer dessa två delar av Kroatien från varandra, vem i hela världen har designat dessa gränser tänkte vi.

Vi stannade många gånger på vägen för att tanka och ta oss en kaffe, stannade för lunch och middag och sammanlagt tog det oss cirka 20 timmar att köra. Distansen är inte mer än 1000 km, men eftersom vägarna här på Balkan är långtifrån vägstandarden i Norden, tog det oss otroligt länge. Men eftersom vi startade så pass tidigt, gick tiden väldigt fort och de första 15 timmarna bara flög förbi. Efter det gick tiden snigel fart och de sista två timmarna ville jag bara dö. Visserligen sov jag i bilen några gånger, och visserligen hade jag hela sköna baksätet i Forden för mig själv, men när man bara väntar och väntar och väntar på att komma fram så blir den sista tiden lite svår. Men sent på torsdagskvällen kom vi äntligen fram till Trogir i Kroatien. Där checkade vi in på ett underbart hotell ”Vila Sikaa”, en fyrastjärnors villa där receptionisten visade oss vägen till vår svit! Vad mer kan man önska sig? Hur skulle det vara med utsikt över vackra gamla stan i Trogir? Sagt och gjort.

I Trogir mötte vi upp med Catharina, Produktionmanager för Island Hopping-företaget som chartrar Gerasimos båt, båten Lorenzo jobbar på. Med henne hade vi middag brevid hotellet och gjorde upp en plan för följande dag. Medan ”pojkarna” skulle besöka en ”shipyard” strax utanför Split, skulle Catharina och jag ha lite girltime i Trogir. Dag 2, fredag, ägnades alltså åt sightseeing, shopping och girltalk. På eftermiddagen kom ”pojkarna” tillbaka och vi gick alla och beundrade de andra båtarna som Island Hopping chartrar. På kvällen hade vi middag med ägaren av Island Hopping, Catharina, en massa guider från Island Hopping och så några kaptener.

Fredagen kändes oändligt lång, samtidigt som den gick fort och nästa morgon, på dag 3, var det redan dags att åka hemåt. Vi ville ta oss tillbaka med lite mera tid, ge tid för att se oss omkring istället för att rusa från en plats till en annan. Så vi körde söderut, stannade för kaffe i Bosnia Hercegovina, besökte Dubrovnik, blev mållösa av Montenegros skönhet och så övernattade vi i staden Bar i södra Montenegro på ett stiligt hotell. Där gick vi tidigt och sova, utmattade av de två tre hektiska dagar vi haft. Tidigt på dag 4, åkte vi från Montenegro, korsade över till Albanien och tog en lång sightseeing runda som tog oss till bl.a. huvudstaden Tirana, en naturpark i bergen och ”den albanska rivieran” vid Saranda. Hela dagen körde vi omkring och bara tittade, beundrade och funderade, tills vi till sist i solnedgången körde över till Grekland och var äntligen ”hemma”. Kl.21 kom vi fram till Nidri igen och avslutade vår fyra dagars roadtrip som tog oss 2000 km genom 5 länder. Det är ett nytt rekord, även för mig, och därmed kronar jag denna roadtrip till Årets Roadtrip 2012.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )