Thailand, del 2

Hej igen! Ja här är jag nu alltså, i vackra Ao Nang, i Krabi, i Thailand.

Resan hit gick relativt bra, förutom att jag blev flunssig kvällen innan jag skulle åka, och det att jag hade stora problem på Helsingfors flygplats med min bokning och mitt baggage pga fel namn i bokningen. Men till sist gick allt väl och jag betalade bara en enkel hundring för min extra väska. På flyget ner till Amsterdam mötte jag redan Marjukka, som är den andra finska guiden som kommer att jobba här. Var kul att träffa henne redan då och vi pratade lite om var vi jobbat förut, vad vi förväntar oss av säsongen och så vidare.

I Amsterdam hade vi två timmar på oss, men fick plötsligt bråttom då vi förstod att boardingen redan börjat och vi satt fortfarande och slösurfade på andra sidan flygplatsen (nästan). Vi hann ändå bra och kom ombord, men fick tyvärr inte sittplatser brevid varandra. Själv satte jag vid nödutgången (jess!) vilket var bra för jag hade ingen bänkrad framför mig och kunde således sträcka på benen hela resan. Men trångt var det ändå så ingen bekväm resa var det ju frågan om. Och det hjälpte ju inte saken att jag 1 timme in i flygtiden plötsligt märkte hur jag fick feber. Plötsligt bara steg värmen och jag hade ”feberhuvud” (då huvudet känns 10kg tungt). Men strax efter fick vi redan mat och efter maten jag passade på att ta två Panadol och så somnade jag. När jag vaknade mådde jag redan  bättre men flunssa hade jag fortfarande. 10 timmar och 15 minuter efter att vi flög från Amsterdam landade vi i Bangkok. Hittils var Amsterdam den största flygplatsen jag besökt, men Bangkok slog nog den 1-0. För när vi kom ut ur flygplanet och kollade vart vi skulle, dvs Krabi, stod det ”Transfer to Krabi 1250m”! Över 1 km att gå för att komma till nästa ställe. Men vi kom fram och fick sitta brevid varandra igen på flygresan ner till Krabi.

Väl framme i Krabi växlade vi pengar till Baht och så blev vi upphämtade av vår chef och vår agent som tog oss till vårt kontor i Ao Nang. Vid sidan om/ovanför kontoret ligger ett av våra hotell ”All Seasons” och det är där vi bor för tillfället. Det är här som Marjukka ska bo hela säsongen men själv är jag alltså här bara några dagar innan jag får åka till det som ska bli mitt hem, Koh Lanta.

Vi hängde runt på kontoret en stund och försökte hållas vakna, vi hade rest genom 6 tidszoner och missat en hel del timmar och var därför lite trötta och vilse. Men vi tänkte som så, att om vi inte går och lägger oss genast, utan pinar oss själva att hållas vakna några timmar så går det lättare att anpassa sig till den nya tiden. Så vi gick även ut och äta middag med vår chef på en restaurang som heter ”Eden”, innan vi gick och la oss. Var väldigt trött och lite borta, riktig jet lag var det frågan om, men otroligt bra gick det redan nästa dag.

Dagen efter ankomst började vår introvecka. Veckan då vi ska lära oss allting om stället så vi sedan kan guida gästerna. Vi besökte alla våra 13 hotell här i Ao Nang och Klong Mung, så vi hade en lång och tröttsam dag. På kvällen blev vi bjudna på middag av vår samarbetspartner Siam Safaris och vi åkte upp till den fina ”Lae Lay Grill” restaurangen för middag. Efteråt tog vi några drinkar på ”Mr Long” – en konstig och rolig reaggeabar – innan vi åkte hem. En till lång dag, och sömnen smakade precis lika bra som dagen innan. Kl.01:30 somnade jag i min sköna säng.

Idag har introt fortsatt. Det var meningen att vi skulle bekanta oss med Krabi Town, men vår ”guide” fick tyvärr förhinder. Så istället har vi gått runt i Ao Nang och bekantat oss med olika platser och med våra samarbetspartners. Fick även följa med ett välkomstmöte för de svenska gäster som anlände igår. Efter vår upptäcktsfärd var det dags för kontorsjobb, och vi fixade klart alla pärmar till alla hotell som ska sedan köras ut innan alla gäster anländer. Just nu har vi en välförtjänt 1 timmes paus uppe på våra rum innan det är dags att köra igång igen.

Vi har blivit inbjudna till vår samarbetsrestaurang Echo som har Thai evening i kväll, alltså får vi äta Thaimat (fast det har vi gjort ända sen vi kom), höra Thailändsk musik och få se traditionell dans. Ska bli kul!

Så nu är ni up to date med var som hänt här sen jag senast skrev! Har även tagit bilder redan så ska lägga upp dem så fort jag kan.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )