Thailand, del 5

Hade en jätte trevlig middag igår! Före middagen fick jag dessutom träffa min nya kollega Robert, som kommer att vara den andra guiden på Koh Lanta. Bara han och jag där, så det var roligt att träffa personen man kommer att jobba med hela vintern. Han var supertrevlig och rolig så tror vi kommer att ha ett bra samarbete i vinter.

Vi var alltså hela teamet på middag med en person från HR i Sverige. Vi åt på Echo och åt god mat, följt av god efterrätt. Vi pratade om en massa, både jobbrelaterat och annat och jag hade i alla fall hur roligt som helst. Teammiddagar när de är som bäst. Dessutom blev det ingen sen kväll utan kom hem ganska tidigt, vilket också var skönt för jag lider nog ännu lite av tidsskillnaden märker jag.

Idag hade vi tidig väckning och tog lokalbussen in till Krabi Town. Där skulle vi träffa en dansk herreman vid namnet Henrik på hans restaurang Café Europa, men vi hade lite problem att hitta fram. Påminnelse till mig själv – fråga aldrig en Thailändare om vägen någonstans! Men väl framme fick vi träffa Henrik, som var hur trevlig som helst och som bott i Krabi i 22 år, så han vet en hel del om stället. Vi fick sjukt god frukost på hans restaurang i skandinavisk stil, innan vi satte igång med en rundtur i Krabi. Besökte morgonmarknaden, åkte på en båttur, besökte en grotta, besökte en ö, besökte en liten fiskeby, såg en blåsfisk, besökte ett shoppingcenter, kollade på väggmålningar, gick förbi ett tempel, tittade in i ett konstmusem och gick omkring på gatorna i Krabi innan vi återvände till Café Europa för lunch och en pratstund.

Har haft en väldigt lärorik dag, frågat en massa av Henrik och han har också berättat en massa som man kanske inte tänkt på att fråga. Känner mig mycket mer färdig för säsongen nu.

Kul fakta: På vägen ner till Thailand råkade jag gå in i en kiosk på flygplatsen, och la märke till en bra tidning som handlade enbart om Thailand. Det var Vagabonds specialnummer om Thailand. Där läste jag många berättelser, bland annat den om en dansk man som heter Henrik, som bor i Krabi och har en restaurang där.  Gissa om jag var överraskad när jag senare sedan fick höra av min chef berättade att vi ska besöka just det stället! Så egentligen visste jag mycket om Henrik innan jag ens hade träffat honom! Kul!

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )