Thailand, del 32

Det blev fullt upp på jobbet plötsligt, då jag senast uppdaterade er. Det var problem på typ alla rum på alla hotell samtidigt. (Okej nu överdriver jag, men ni fattar hur det kändes) Blev så sur och inåtvänd att det inte var roligt att skriva sura och inåtvända saker här på bloggen. Men det lugnade alltså ner sig till slut.

Hämtade upp Lorenzo på flygplatsen i Krabi 17/1 och så körde vi ner till Koh Lanta. Har inte något extra ledigt när han är här så på lördag när jag hade ledig dag passade vi genast på och bokade en liten tur till Phi Phi, eftersom jag passande nog hade halvledigt också på söndag förmiddag. Så på lördag hade vi väcking kl.7, tog båten kl.8 och 9.30 kom vi iland på vackra Phi Phi Don. Där började vi med att gå runt i Tonsai, och slog till sist ner oss på en strandbar där vi drack varsin drink innan vi började leta efter vårt hotell, Phi Phi Viewpoint Resort. Hotellet hittade vi slutligen och var mycket nöjda. Själva hotellet är kanske två stjärnigt, men rummet vi fick hade en otrolig utsikt över Tonsai, bukten och det turkosa vattnet. Riktigt nice var det.

Vi somnade en stund på rummet och när vi vaknade pigga och krya var det dags för en liten vandring. Jag har varit på Phi Phi förr men aldrig haft tid att gå upp till den kända utkiksplatsen, Phi Phi Viewpoint. Så vi stegade upp med många pauser, och kom fram till sist och slog oss ner bland en grupp andra människor. Och så bara satt vi där. Tysta. Beundrande. Funderande. Beundrade den vackra utsikten, den lilla landmassan mellan två otroligt vackra vikar, och funderade hur just denna vackra formation var orsaken att så många dog på Phi Phi då tsunamin slog till 2004. Det var kusligt och fint samtidigt. Fick gåshud över hela ryggen då jag tänkte på det. Och jag tror de flesta andra tänkte på samma sak eftersom det rådde en stor tystnad där uppe på 186 meters höjd.

Vi vilade oss, tog varsin glass, tog de obligatoriska turistfotografierna, och så stegade vi sakta neråt igen. 349 trappsteg räknade Lorenzo. Passlig eftermiddagsmotion.

På kvällen tog vi middag på en fin strandrestaurang och gick sedan runt Tonsai, passade på att shoppa lite eftersom utbudet på Phi Phi är bättre än på Koh Lanta. Tonsai, som dagstid är en fin och lugn liten stad förvandlas nattid till värsta partystället. Barer, ungdomar, billiga drinkar. Vi gick ner till stranden och hade tydligen förflyttat oss till Ibiza, eftersom det var här alla strandbarer låg sida i sida, tävlade om vem som hade högst musik, häftigaste eldshower och mest fulla svenska gäster.

Nästa morgon åt vi frukost på hotellet, gick ner till stranden, köpte det sista vi behövde, satt ner oss på en strandbar och drack bananmilkshake och tog sedan båten tillbaka till Koh Lanta. En mini semester på Phi Phi, inte alls illa.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )