Tallinn 13-14.1.2014

Tillbaka i Finland efter en UNDERBAR resa! Jag är totalt avkopplad, nöjd och lycklig. Så mycket roligt, så många upplevelser, så många minnen.

Jag och Jani började måndagsmorgonen med tidig väckning (tidig för oss), och så tog vi spårvagnen från Sturegatan ner till Västra hamnen. Vi kom på plats rätt sent, och fick gå ombord direkt. Vi satte ner oss i baren med en kaffe och en kakao och två timmar senare kunde vi avskilja Tallinns silhuett i snöstormen.

Vårt härliga fyrstjärniga hotell låg på gåavstånd från hamnen, så vi gick fram till hotellet och var glada över att få checka in tidigare än planerat. Jag gillade hotellet med en gång, personalen var trevlig, rummet var fint och spat var FANTASTISKT! Kanske ännu bättre eftersom jag hade ganska låga förväntningar för Tallinn och spat, men både två överskred mina förväntningar med 200%. Vi fick en av de få rummen med balkong, och utsikt över utomhuspoolen. En kort stund vilade vi på hotellet men så tog vi taxi till Rocca al Mare, shoppingcentret en bit väster om Tallinn. Det gigantiska shoppingcentret bjöd på en och annan affär och vi passade på att äta lunch där innan vi åkte tillbaka.

Tillbaka på hotellet och efter en kort vilostund var det äntligen dags för första besöket till spa avdelningen. I varsin fluffig badrock och sköna badtofflor gick vi ner till spa avdelningen, och guuud, vilken överraskning! Två stora poolar, en av dem gick vidare utomhus, två stora jacuzzin, massa fontäner och en poolbar. Jag var i himlen! Ja så nöjd har jag nog inte varit på länge, som när vi satt där i jacuzzin med Jani, med varsin Mojito och njöt av livet.

Efter en lång dag och ett långt spa besök, vilade vi upp, fixade till oss och gick ut på stan i jakt på en god biff. Vi gick genom gamla stan, fram till torget och där var det bara att välja restaurang. Vi valde en liten restaurang vid sidan av torget, det var bara vi och två andra gäster där. Vi beställde båda pepparbiff, och lyxade till det med lite rödvin, och trots att potatisen och såsen var smaklösa, så var biffen så mör och vinet så gott att middagen var räddad med det.

Slutligen promenerade vi vidare i gamla stan, beundrade husen, förundrade oss över snöstormen, såg på folk som skrinnade, letade efter någon liten bar men insåg att det inte fanns något passligt. Istället gick vi tillbaka till hotellet och tog några drinkar på baren i hotellet. Var så totalt utmattad av den långa dagen, att en hotellsäng har nog aldrig kännts skönare.

Nästa morgon gick vi upp tidigt igen för att njuta av hotellfrukosten. Vi satt och åt en god stund, prövade lite av allt och försökte vakna till. Vi hade bett om att få hålla rummet ännu efter den vanliga check-out tiden och fick det, så vi hade gott om tid på hotellet ännu och tog en snabb tupplur efter frukosten. När vi vaknade gick vi ner till spa avdelningen igen, och njöt av jacuzzin så länge vi kunde.

Sedan packade vi ihop grejerna, lämnade dem på förvaring och tog oss in för att bekanta oss närmare med stan. Gick igenom gamla stan, stannade till i centrum, besökte ett shoppingcenter, åt lunch, köpte souvenirer, drack varsin öl och så plötsligt var det kväll och dags att åka hem. Två långa underbara dagar i den Estniska huvudstaden gjorde att jag äntligen kom in i semesterkänslan och kunde koppla av. Kunde inte ha drömt om två bättre dagar. Själva stan, hotellet, spa avdelningen, sällskapet. Måste definitivt åka tillbaka snart!

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )