Det stora Bulgarien inlägget

Här blev det tyst minsann. Orsaken ligger i att vi bokade en sista minuten resa, och stack iväg till Bulgarien. Rätt otippat, men ett bra val. Varken jag eller Jani har besökt Bulgarien innan, och med så låga sista minuten priser var det ett ganska lätt beslut. Så vi packade ihop väskan och åkte iväg. Bulgarien var allt jag hade tänkt mig och ändå helt annorlunda.

De första dagarna gick vi bara omkring och tog in hela stället. Vi gjorde en massa och det var svårt att förstå att vi bara hade varit där några dagar, för vi hade hunnit med så mycket. Men så blev vi bekanta med stället, och resten av dagarna bara rusade förbi.

Hotellet. Ett bra hotell med tre stjärnor. Vårt hotell hade det ultimata läget. Det låg inte i det egentliga hotellområdet, utan lite utanför så det var lugnt och skönt. Trots det var det bara runt 600m till huvudgatan så det var lätt att gå in till barerna och restaurangerna på kvällen. Brevid hotellet fanns en supermarket som var öppen 24h, och flere bagerier låg intill ifall man ville ha färskt bröd på morgonen eller färskpressad juice. Själva frukosten på hotellet hann vi aldrig till. Vi gillar vår morgonsömn så mycket mer än att stiga upp tidigt. Själva rummet var rätt basic, en aning obekväm säng men härligt med stor balkong ut mot gatan. Poolen var fin och det var där vi trivdes bäst tror jag, haha. Fin lagom stor pool, dusch vid sidan om så man kunde tvätta av kloret, och så tillräckligt många solstolar. Morgon, middag, kväll – det fanns alltid plats vid poolen.

Stranden. Pinsam bekännelse här, vi badade inte en gång vid stranden! Vi gillade poolen för mycket helt enkelt, så mycket skönare när man inte har sand överallt heller. Dessutom blåste det ganska mycket på stranden. Vi gick och kollade läget några dagar, men förutom det var vi på stranden bara på kvällarna, vid någon strandbar. Så den 6 kilometer långa, vackra sandstranden blev tyvärr inte utnyttjad till fullo den här gången. Men fint var det, och gud vilken härlig sand!

Restaurangerna. Okej, priset var lågt, men restaurangerna var kanske det sämsta med Bulgarien. Smaklösa rätter, värdelösa uppsättningar. Ja alltså tyvärr, men rätterna saknade salt och kryddor. Och ja det beror på smaken, men 9 av 10 restauranger hade rätt smaklösa rätter. Som undantag kan jag nämna den underbara restaurangen Djanny. Gud vilken god mat! Menyn var lätt skrämmande, med närmare 200 rätter att välja ifrån, men när vi väl gjort vårt val var vi väldigt nöjda. Det blev musslor, kyckling, sallad, tsatsiki och vitlöksbröd. Hela bordet var fullt av mat och varenda rätt var god och smakrik. Och allt det här plus dryckerna för dryga 20€. Sjukt bra värde för pengar, och servicen var bra (vilket också var lite sällsynt i de andra ställen vi besökte).

Nattlivet. En skön blandning av stiliga loungebarer, strandbarer med halmtak och hängmattor och så vanliga nattklubbar. På Club Cabana Beach hängde vi flere kvällar i lounge stil, drack drinkar och rökte vattenpipa. Bekväma soffor, sängar på stranden och bra musik! På Guava Beach Bar och på Playa Beach Club hängde vi under halmtak, alternativt stjärnhimlen, låg i säckstolar, drack goda exotiska drinkar och lyssnade på reagge mixat med nyare hitlåtar. På Den Glade Viking festade vi till det riktigt ordentligt två kvällar i rad då vi deltog i deras Beach party och sedan Pub Crawl. Så sjukt roligt, så mycket dans! Oj oj oj!

Shopping. Lätt det billigaste shoppingstället jag besökt! Kvaliteten var man själv tvungen att kolla noga, för det fanns en del skit bland pärlorna. Jani shoppade som en tok och vi kom hem med 8kg tyngre kappsäck än vi åkte med. Själv köpte jag några sandaler, en väska, en plånbok och en parfym. Butikerna var öppna sent så vi gick oftast runt ett varv innan vi gick och äta.

Aktiviteterna. Det fanns en oändlig mängd med aktiviteter, men vid sidan och shoppingen, solandet och beachhänget hann vi inte med mera än ett besök till Gamla Nessebar, en båttur och en hel dag på Aqua Paradise vattenparken. Gamla Nessebar finns med på Unescos världsarvslista och är en jättesöt gammal liten stad. Vi åkte in med lokalbussen och tog en promenad bland de gamla husena och ruinerna, åt middag på en av de mysigaste restaurangerna någonsin med direkt vy över solnedgången. Båtturen vi åkte på var skön den också, det var en träbåt med solmadrasser för alla och vi låg hela dagen bara och solade, gjorde ett badstop och badade i Svarta havet, såg maneter och fick gratis öl ombord. Aqua Paradise är Bulgariens största vattenpark och ligger i Nessebar. Det går en gratis buss till och från parken och för 19€ fick vi heldags biljetter. Det var verkligen bra att vi tog heldagspass för vi hade så roligt, åkte i en massa olika vattenrutschkanor och kände oss som små barn igen. Så avslappnande dag, och förutom att jag brände mig jättemycket så var det en av de bästa dagarna under resan.

Så Bulgarien kan rekommenderas, beroende lite på vad man är ute efter. Men det fanns en så härlig mix av allting där att det nog passar de flesta. Vilken härlig resa, vilka underbara minnen.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )