Köpenhamn 29-31.5.2015

Dag 3 / Sista dagen

Vårt besök i Köpenhamn hade hittills varit så otroligt bra, så mycket bättre än förväntat. Trots att det lovats regn och åska nästan hela veckoslutet hade vi soligt för det mesta, halvmulet ibland och bara regn på nätterna. Det kallar jag tur! På söndag morgonen slutade nattens regn igen och medan Jani sov gick jag runt i kvarteren lite och kollade, fotograferade. En timme senare ungefär tog jag mig tillbaka till lägenheten och fixade fram en minst lika ambitiös frukost som dagen innan. När det var klart väckte jag Jani, kokade kaffe och så tog vi vår tid med frukosten, packade sedan ihop våra grejer och vinkade hejdå till lägenheten.

Vår sista dag i Köpenhamn hade vi inga färdiga planer. Så det fick bli ett spontanbesök till Carlsberg bryggeri som låg rätt nära oss. Så vi drack några Carlsberg på Carlsberg, beundrade de gamla byggnaderna och fick även se Carlsberg-hästarna som drog på en ölkärra som man kunde få åka i. Hovklapper på kullerstensgator ♥

Från Carlsberg hyrde vi igen cyklar, och körde till järnvägstationen där vi förvarade våra väskor medan vi tittade runt stan. Cyklade runt, gick längs Ströget, fick dålig betjäning på en restaurang och gick därifrån, shoppade dansk design på Magasin du Nord och åt slutligen en stor farvälmiddag på Hard Rock Cafe.

Slutligen lämnade vi tillbaka på våra cyklar (cykeln berättade att vi cyklat fyra timmar den dagen) och så tog vi oss till flygplatsen där vårt flyg ungefär en timme försenat tog oss tillbaka till Finland.

Vilken härlig långhelg vi hade. Verkligen. Har aldrig varit i Köpenhamn eller Danmark tidigare, och jag blev lite blixtkär i framförallt Frederiksberg. Så fint och tyst område, men ändå gångavstånd till stan. Köpenhamn var också fint överlag. Härligt med minimalt antal skyskrapor och tegelhus istället med typiska danska orangea ladugårdsliknande tak. Parker och träkantade gator. Cykelkulturen och fina cykelvägar. Härliga öppna och vänliga människor. Kunde när som helst tänka mig att ta en långhelg där igen.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )