Roadtrip del 1

Förra veckan åkte vi ju iväg på en liten roadtrip med Jani. Det har varit midsommar och what not här emellan så har inte haft tid att visa vilken fin resa vi hade.

På fredag då jag kollade väderleken lovade de ösregn alla dagar, men på söndag när vi åkte iväg blev vi positivt överraskade. Hemma regnade det, men redan innan vi kommit halvvägs till Björneborg var det soligt. Vårt första stop längs vägen var Yyteri sanddynerna i Björneborg. Har inte besökt det tidigare, och tyckte det kunde vara ett bra stop längs vägen. Och hade verkligen rätt, vi blev båda överraskade över hur fint det var. En oändligt lång sandstrand med finkornig sand, en sol som lös från en molnfri himmel och vindsurfare som rusade över vågorna. Ett riktigt sommarparadis, och hade det inte blåst en så jäwla kall vind, hade vi nog blivit kvar där längre. Vi var båda fövånade hur det ens finns så fina stränder i Finland, och Yyteri måste vara en av de vackraste platsera i Finland.

Efter Yyteri, fortsatte vi norrut med Kristinesstad som mål. Min morbror bor i Kristinesstad och har ett camping område som vi hade bokat in oss en natt på. När vi nådde camping området hälsade vi på morbror och hans fru och checkade in i vår stuga, men efter det var vi redan så hungriga så vi tog oss in till Kristinesstad för middag och en liten promenad runt staden.

Kristinesstad påminde mig lite om gamla Raumo, eller Ekenäs, med smala gator, gamla träbyggnader och en sån där småstadsfeeling.

Väl tillbaka på camping området spelade vi lite minigolf, åt de gigantiskt stora lösglassarna som campingen är kända för, och vilade lite i vår stuga. Vi fick givetvis strandstugan med den bästa vyn, och genast när man öppnade såg man havet eftersom terassen är delvis byggd över strandkanten. Där stod vi alltså på vår terass, med havet under fötterna och njöt av vädret som var soligt.

Vi gick all in i semesterkänslan, tappade tidsuppfattningen och plötsligt var det redan halv tolv på natten. Vi var ändå lite godissugna, så vi smög oss ut till grillplatsen nära vår stuga, och la igång en eld. Det var nämligen dags för s’mores. Vet inte om det var den sena stunden, sommarnatten eller vad det var, men s’mores smakade så vansinnigt gott. Vi grillade alltså marshmallows och klämde ihop dem mellan choklad och kex. Fast vi fuskade lite och använde chokladkex så smakade det urgott ändå. Så där stod vi, efter midnatt, och åt s’mores bara vi två. En av de finaste stunderna hittills denna sommar.

Ja, såhär ljust var det ute efter midnatt! Crazy, härliga sommarnätter!

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )