Bröllopsresan – Bali

Efter en avkopplande vecka i Sepang, Malaysia åkte vi vidare mot nya äventyr till Bali i Indonesien. Malaysia påminde ganska mycket om Thailand, de ligger ju t.o.m. så nära, men Bali! Bali var något som jag inte kan jämföra med något annat. Så tropiskt! Så fint! Så härligt!

Vårt fina hotell, Komune Beach Resort, låg vid Keramas stranden. Hade inte hört så mycket om Bali på förhand, men hade blivit tipsad om att undvika Kuta/Sanur området pga så turistigt.  Keramas var en lugn strand, med bara några hotell, och massiva vågor så majoriteten av människorna på vårt hotell var surfare. Det gick inte ens att bada i havet vid vårt hotell, men ärligt sagt gjorde det ingenting, vi föredrar poolen ändå. Det fanns två poolområden, en för endast vuxna och en vid stranden som var för alla. Det fanns även två restauranger och en strandbar, så vi gick aldrig hungriga om vi säger så. Även här hade vi bokat svit, man åker på honeymoon bara en gång, och rummet var jätte fint. De hade planterat massor med träd och växter runtom, så det var som att gå mitt i djungeln när man gick på hotellområdet.

Hotellet låg alltså på ett lugnt område, enda minuset var att vi var alltid tvungna att ta oss bort nånstans om vi ville shoppa eller se något annat. För fastän jag blivit tipsad om att undvika Kuta, ligger faktiskt bästa shoppingen och festplatserna just här. Så några gånger åkte vi in till Kuta också, för att shoppa, äta och festa lite.

En annan kväll när vi inte hade planerat program fick vi lust att göra nånting, så vi tog taxi till kvällsmarknaden i Gianyar, en stad inte så långt från vårt hotell. Vi var de enda västerlänningarna där så folk glodde och barnen var rädda för oss, men det var så lokalt och autentiskt. Vi åta lokala maträtter och tittade på det lokala livet, vilket var en rolig omväxling till vårt hotellområde som bestod till 90% av Australier.

Det vi absolut ville göra under vår semester på Bali, var att hyra scooter och köra omkring in i landet en bit. Så det gjorde vi. Vi hyrde en scooter för 8€ tror jag det var, och så körde vi runt en hel dag. Eller Jani körde och jag satt bakom och höll i. Vårt första stop var Ubud, en plats jag hört mycket bra om, men som ändå var en positiv överraskning. Så synd att vi inte hade bokat in några nätter där och kunde ta en närmare titt på staden, måste komma ihåg detta till nästa gång. Ubud var unikt, centrum var rätt turistigt, men redan en liten bit utanför centrum såg man det riktiga Bali. Risfält, djungel, floder.

Vi åkte vår scooter ända fram till Mount Batur, en stor aktiv vulkan. Har nog aldrig sett en vulkan live tidigare så tyckte det var MEGA spännande. Stod bara där och gapade. Lätt det finaste landskapet under hela vår resa.

Bali var en positiv överraskning, och vår tid där tog slut alltför tidigt. Men det betyder bara att vi måste åka tillbaka någon gång för att se resten.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )