Det stora York inlägget

Min vecka i York var min första resa till Storbritannien över huvudtaget. Vet inte riktigt varför, men har inte blivit av att åka dit förut. Men nu när min kompis Linda bor där måste jag ju passa på. Alltid roligt att besöka något ställe där någon man känner bor, för man får en helt annan insikt i stället. Man ser hur de lokala bor och lever. York har runt 150 000 invånare om jag minns rätt, ändå såg jag knappt ett enda höghus där, och inga skyskrapor. Det är som en stor småstad liksom, vilket jag gillade. Gamla, fina byggnader, kullerstensgator och så mycket historia. Kan varmt rekommendera York, och ska nog själv åka tillbaka snart!

Jag hade bokat flyg till Manchester pga direkt flyg, och så tog jag tåget en och en halv timme till York. Där hämtade Linda och hennes sambo Phil upp mig. Vädret var varierande och jag hann uppleva regn, sol, molnigt och snöstorm. Allt i York var så.. engelsk på något vis. Precis så jag hade tänkt England skulle vara. Lummigt, små söta stenhus, vänliga människor, omväxlande väder, gröna ängar, får, herrgårdar.

Hade några punkter jag ville förverkliga under min vecka i York, och kan nog kryssa av de flesta. Vi hann med så mycket, och hade så roligt.

Hotellet. Det finns mycket små söta bed and breakfasts och inns i York, men även fina hotell. Själv bodde jag hos min kompis Linda, men det var nog också som att bo på ett femstjärnigt hotell. Hade eget rum med badrum, TV på rummet, ”minibar” med drycker, och allt jag kunde tänkas behöva. Det var verkligen som att bo på hotell, fast med en kompis och med en gullig hund.

Linda bor i ett relativt tyst bostadsområde i ett sk. detached house, i ett fint tegelstenshus med blå garagedörr ❤ Ändå vara det promenadavstånd till ett stort shoppingcenter med matbutiker, inredningsbutiker, klädbutiker, bio och allt det där. När vi skulle in till centrum tog vi buss, och det tog ungefär 20 min.

Restaurangerna. Den andra kvällen i York fick jag delta i en middag Linda hade ordnat för hennes kolleger. Vi åt på Cosmo där man betalade 15 pund och fick äta så mycket man orkade. Kan rekommendera, då man kunde välja från allt mellan sushi till pasta och sallader. Plus poäng för god mojito.

Blev förtjust i cafét och restaurangen Bettys där vi hade bokat in oss på afternoon tea och åt lunch dagen efter. Lite åt det dyrare hållet men definitivt värt, allting var så gott!

Min sista dag i York besökte vi en pub för att äta lunch, för det hör ju nästan till när man är i England va? Vi åt Sunday roast på en tyst liten pub i en tyst liten by en timme från York. Brasan var tänd och hundar var välkomna med in.

Bra nivå på restaurangerna vill säga, finns något för alla!

Stränderna. I York finns ingen strand vad jag vet, (besökte ju under vintern så kan hända att jag har fel) men kusten lär inte ligga så himla långt ifrån så man kan åka till någon kuststad och gå på stranden om man vill. Det ligger definitivt på min to do lista under nästa gång i York. Ska se till att besöka någon annan tid än vintern bara.

Nattlivet.  Efter några drinkar på restaurangen Cosmo kan jag ju inte säga att jag bekantade mig med nattlivet så mycket, och då vi hade så mycket program så gick vi och lägga oss rätt tidigt, men det lär finnas många bra barer och nattklubbar. Britter kan det där med att festa, det har man ju hört förut.

Shopping.  Oj shoppingen! Hittade så mycket fint, önskar jag bodde i England och kunde shoppa där hela tiden. Själv shoppade jag mest kläder och det var superbilligt, som jag nämnt köpte jag skor för runt 3€. Besök även designer outleten utanför stan, där finns många butiker och allting är på rea.

Aktiviteterna. I York finns det massor att se och göra. Mycket historia för den som är intresserad. Men förutom gamla byggnader finns där även fina parker, museum, gågator, torg, och annat att göra. Mycket var stängt nu under vintern så det finns nog ännu mer att se och göra under sommaren. York har även otaliga evenemang att delta i om man vill. Jag rekommenderar även att ta sig utanför stan, i de mindre byarna för att se livet där.