Yyteri, Kristinesstad, Vasa & Jakobstad – Road trip 2020

Vi kanske inte kunde resa utomlands denna sommar, men i slutet av juli när antalet Covid-19 smittade stadigt sjönk och det lättades på pandemirestriktionerna, vågade vi oss ändå ut på en liten roadtrip längs västkusten.

Det hela började med att vi visste att det var sista sommaren min morbror med familj skulle ta hand om Bockholmens Camping i Kristinesstad. De senaste 29 åren har de varit ansvariga över campingstället, och jag vet inte hur många gånger vi varit där om somrarna när jag var barn. I vuxen ålder har jag bara besökt dem någon enstaka gång, senast här. Det behöver väl knappast sägas att vi verkligen ville besöka dem i år, innan någon annan tar över. Så vi planerade en road trip utifrån det.

Vasa ligger ju så nära Kristinesstad att vi likaväl kunde åka dit när vi en gång var i trakten, tänkte vi. Och besöker man Vasa, är det bara en liten bit i från Jakobstad där min bästa Hanna bor. Så jag kontaktade Hanna veckan innan, frågade om hon ville träffas, var vi kunde bo, och så hade vi plötsligt bokat in en hel roadtrip med tre nätter på tre olika campingställen. Vi packade alltså bilen full med två barn, två hundar, kappsäckar och hundmat, och så startade vi tidigt en måndagmorgon.

På vägen upp till Kristinesstad stannade vi till i Björneborg för att beundra sanddynerna i Yyteri. Vi hade planerat att hänga på stranden, bada, besöka hundsimstranden och bara beundra det hela men… det ösregnade. Jävlar. Var så himla besviken. Tur så ville flickorna ändå gå ner till stranden, så vi struntade helt enkelt i regnet och gick omkring ändå.

Vi ville ju så gärna visa Yyteri för flickorna, för mera södernkänsla kan man knappast få i Finland? Sanddynerna påminner om något från Kanarieöarna, och det är lätt att glömma var man befinner sig.

På eftermiddagen var vi framme i Kristinesstad. Vi stannade i en matbutik och köpte prick allting som är gott för kvällen och morgonmål till följande morgon.

Och så plötsligt kom solen fram, och vi kom fram till Bockholmens camping. Vi väntade på mina föräldrar en stund som mötte upp oss här, och så checkade vi in och gjorde oss hemma i stugorna vi hyrt för natten.

Sen var det dags för årets första lösglass för min del. Bockholmen är kännt för sina jätteglassar, men det syns tydligen inte på bild hur stor den här glassen egentligen är. En jättelik päronglass var precis vad jag behövde.

På kvällen grillade vi med mina föräldrar, och det var fortfarande soligt och varmt ute.

Det var en hel del husbilar och -vagnar på campingen, och något enstaka tält, men de flesta höll sig för sig själva, och vi såg inte så mycket människor. Så fint med havsutsikt från stugan, och bara några tiotals meter till stranden.

Här badade vi med flickorna tills klockan blev tio på kvällen. Kan inte förstå hur fin kväll det blev, trots att det hade ösregnat så mycket på dagen. Vilken tur vi hade! Det förtjänade vi.

Nästa morgon åt vi alla frukost tillsammans, och så spelade vi en runda minigolf…

… och åt glass.

När vi hade checkat ut startade vi vidare mot Vasa och mina föräldrar styrde till sina bekanta som har en stuga i närheten. Det började regna igen förstås..

När vi svängde in till Vasa regnade det så hårt att vi knappt såg vägen framför oss. Men vi hade tur och regnet gick snabbt över och solen kom fram igen. Vi checkade in på Top Camping Vasa för natten.

Efter att vi bekantat oss med campingområdet passade vi på att ta vara på solskenet, byta om till badkläder och gå ner till stranden. Vattnet var en aningen kallare här, men avsvalkande och skönt.

Vår lilla söta stuga! Vi hade inte bokat någon lyxövernattning under hela resan, utan bodde istället i stugor. Vi hade hundarna med oss och tyckte det här var den bästa lösningen. Plus mysigt att bo i stuga! Här hade vi en egen terass hundarna kunde vara på, och vi kunde hänga badkläderna och torka.

Följande dag tog vi oss in till Vasa centrum en sväng. Vasa är varje gång större än jag minns och jag förundras över det varje gång. Fina Vasa, önskar att vi hade haft mera tid här!

Från Vasa körde vi vidare till Jakobstad. Min kompis Hanna bor här och jag hade inte sett henne på en evighet! Vår camping, Strandis, låg egentligen i Larsmo, men vi var alltså ett stenkast ifrån Jakobstad.

Det var mulet för det mesta, men vi märkte det knappt. När vi checkat in tog vi en snabblunch inne i Jakobstad och så besökte vi Hanna och hennes familj. Blev kaffe och massa gott hemma hos dem i några timmar, innan vi var tvungna att åka tillbaka till hundarna som vi lämnat i stugan.

Vi hade ännu tid att simma så vi tog oss ner till stranden. Man måste ju passa på när stranden låg så nära, och vattnet lockade på oss. Det var så otroligt långgrunt att vi kunde gå ut till bryggan ni ser ute i vattnet. Vattnet var lite kallare här än i Vasa eller Kristinesstad, men det var skönt med ett kvällsdopp innan vi tog oss till campingens huvudbyggnad för en god middag.

Nästa dag var den fjärde och sista på vår resa. Jag lämnade Jani, barnen och hundarna på campingen och tog en lunch på tumis med Hanna! ❤ Det var så skönt att ha tid att prata bara vi två, då det är så länge sen vi hade setts. Vi tog lunch på Pavis, min favoritrestaurang i Jakobstad, och maten var gudomlig!

Efter lunch hämtade mitt resesällskap upp mig och så var det dags för ett sista stop innan hemfärd. Nämligen Alla tiders antikt och City loppis i Jakobstad. Jag var in här en sväng några år sedan och har inte kunnat sluta tänka på det sedan dess. Så nu passade jag på. Det här var verkligen min drömplats för kan ni tänka er att det var ett loppis och en hästbutik i ETT OCH SAMMA?! Drömmen ju! Hittade en vas i glaserad keramik och några gamla tallrikar som jag varsamt packade ner och så började vi den långa färden hem.

Pga barn och hundar stannade vi många gånger på vägen hem, men slutligen efter åtta timmar i bilen var vi hemma. Så fin resa, och så roliga minnen ❤